Sistem Merit Demerit yang POYO. haha

Seperti semua orang tahu, minggu ini merupakan cuti sekolah kan,,,? Tapi mungkin tidak bagi afifah. You know why? Because I am the one of candidate SPM for 2013. Fuyooh! Haha. So, belambaklah extra class yang perlu dihadiri. Nak buat macamana kena datang juga la. Ok redha!
Sekolah afifah ni menjalankan sistem Merit Demerit. Tahu tak menatang apa ni? Sebab setahu afifah tak semua sekolah jalankan sistem ni sebab leceh. Sedikit perjelasan tentang sistem ini sebenarnya boleh cari kat google tapi afifah nak story pasal mende ni jugak.

~Setiap tahun setiap murid diberi sebanyak 500 markah. *tahun lepas sekolah bagi 1000 tapi mungkin budak rasa macam diorang kaya sangat kan, jadi tahun ini dikurangkan kepada 500. Tetapi, rasa macam sekolah kedekutlah pula,,,haha
~Setiap pelajar yang melakukan kesalahan akan ditolak markahnya (demerit) manakala jika melakukan kebajikan, pelajar cemerlang kokurikulum dan akademik akan ditambah markah (merit). *kalau jadi ketua kelas, penolong ketua kelas, setiausaha dll.

~Antara Kesalahan dan Penolakan Mata Demerit

KOD
JENIS KESALAHAN PELAJAR
MATA DEMERIT
PERINGKAT DAN JENIS TINDAKAN
1



111

112











113










114


















115

116

117


118

119

120

121

122

123
124

125
126
127
128

Tingkahlaku Serius/ Jenayah

(Dirujuk terus kepada Pengarah Pendidikan Negeri dengan saranan hukuman buang sekolah)

Berjudi (Pekeliling Ikhtisas Bil 11/1976)

Mencuri

Yang melibatkan hasil curian sebanyak;

(A)RM 0 hingga RM10 =50 mata

(B)RM 11hingga RM 30 =70 mata

(C)RM 31 hingga RM100=100 mata

(D)RM 101 ke atas =130 mata

Melawan/mengancam/memukul/mencederakan guru ( Pekeliling Ikhtisas Bil 3/1998)
(A)Melawan guru dengan tuturkata yang kesat/lucah /menghina =100
(B)Melawan guru dengan perlakuan /perbuatan fizikal hingga berlaku pergelutan fizikal=100
(C )Mengancam guru dengan cara lisan =100
(D)Memukul guru sehingga menyebabkan kesakitan /kecederaan fizikal =200+(laporan polis)
(E)Mencederakan guru =200+(laporan polis)
Melawan/mengancam/memukul/mencederakan pengawas
(A)Melawan pengawas dengan tuturkata yang kesat/lucah /menghina =100
(B)Melawan pengawas dengan perlakuan /perbuatan fizikal hingga berlaku pergelutan fizikal=100

(C )Mengancam pengawas dengan cara lisan=100

(D)Memukul pengawas sehingga menyebabkan kesakitan /kecederaan fizikal =200+(laporan polis)

(E)Mencederakan pengawas =200+(laporan polis)
Memeras ugut

Membuli/ragging

Menganggotai kumpulan haram/kongsi gelap / Gangsterisme

Menyalahgunakan dadah

Membawa senjata merbahaya

Mencabul kehormatan

Mengancam/memukul/mencederakan pelajar lain
(A)Melawan pelajar dengan tuturkata yang kesat/lucah /menghina =100
(B)Melawan pelajar dengan perlakuan /perbuatan fizikal hingga berlaku pergelutan fizikal=100
(C )Mengancam pelajar dengan cara lisan=100
(D)Memukul pelajar sehingga menyebabkan kesakitan /kecederaan fizikal =200+(laporan polis)
(E)Mencederakan pelajar =200+(laporan polis)

Menceroboh bilik khas/kedai koperasi/pejabat sekolah/asrama
Mengedar dadah
Menunjuk perasaan/berpiket/ mengganggu sekolah/ merusuh
Bertaruh secara besar-besaran
Kes bunuh
Menganjur dan menjual loteri/VCD di sekolah
Menghisap @ menggunakan dadah dan inhalan untuk tujuan mengkhayalkan

100
100




100










100


















100

100


100

100

100

100

100

100

100
100

100
100
100
100

06/09/13





12/14/15










12/14/16/17


















12/14/16/17

12/14/16/17


12/14/16/17

14/15/16/17

12/14/16/17

14/16/17

12/14/16/17


12/14/16/17

14/16/17
14/16/17

14/16/17
14/15/16/17
14/15/16/17

2
221
222
223

224

225

226

227
228
229
230
231

232

Tingkahlaku Lucah

Bercumbu –cumbuan
Berkhalwat
Membawa bahan-bahan lucah ke sekolah

Mengintai murid-murid perempuan/lelaki/guru

Menggunakan kata-kata dan perbuatan lucah @ gangguan seksual

Melukis dan menulis kata-kata dan gambar lucah



Berdua-duaan yang mencurigakan
Meliwat
Melakukan hubungan jenis
Homoseksual
Lesbian
Membawa masuk tetamu dan orang luar tanpa kebenaran pengetua, waden bertugas dan guru bertugas)

50
100
50

50

50

50

50
100
100
100
100
100

05/09/12
06/09/12
Lelaki:05/11
Perempuan:08/11
Lelaki:05/11
Perempuan:08/11
Lelaki:05/12
Perempuan:08/11
Lelaki:05/11
Perempuan:08/11
05/12
14/16/17
14/16/17
14/16/17
14/16/17
3
331


332
333
334









335





336
337

338

339
340
342
343

344

345
346
347
348




349

Kekemasan Diri ( Pekeliling Ikhtisas Bil 2/1992)

Berambut panjang/fesyen rambut keterlaluan dan bertentangan dengan peraturan sekolah/ berwarna /rambut “punk”
Berkuku panjang/berwarna
Bermisai/berjanggut
Memakai pakaian tidak mengikut peraturan sekolah termasuk GERKO
tudung tidak sesuai/ berkilat/ renda/ sulaman
Baju kurung tidak berbutang
Tidak berbaju kurung(pesak)
Tidak memakai stoking
Baju dalam berwarna-warni
Tidak memakai pakaian solat yang lengkap
Memakai barang-barang perhiasan yang dilarang ke sekolah(gelang,cincin dsbnya)




Tidak menggunakan kasut yang dibenarkan
Tidak menggunakan butang dengan betul/terlalu besar
Memakai tali pinggang yang tidak sesuai/kepala tali pinggang besar
Memakai stoking selain daripada warna putih
Memakai baju panas/sejuk yang dilarang
Tidak memakai pakaian PJK ketika kelas PJK
Membotakkan kepala bukan atas sebab kesihatan/bertopi
Tidak memakai tudung dengan betul
(pelajar perempuan Islam sahaja)
Memakai lensa berwarna-warni
Tidak memakai lencana / kad pelajar
Keluar kelas tidak bersongkok
Memakai / menyimpan pakaian ala “Jeans”/seumpamanya

Pakaian balik bermalam / ke Bandar tidak lengkap
Menggunakan alat-alat mekap @ bersolek


20


10
10


10
10
10
10
10
10
10




10
10

10

10
10
10
50

10

10
10
10
10


10
10


03 / Dipotong oleh guru tingkatan (Pekeliling Ikhtisas Bil 2/1976)
03
03




03
03
03
03
03
03
03/21
03 (Jika sebab tertentu, perlu meminta kebenaran PK HEM/Guru Disiplin)
01/02/03
01/02/03

01/02/03

03
03
03/12
01/02/03

01/02/03

03
01/02/03
03
03
4
441
442
443
444
445
446
447

448
449
450

451

Tingkahlaku Tidak Mementingkan Masa

Berkeliaran di kawasan sekolah
Datang lewat ke sekolah
Lewat ke perhimpunan
Makan di kantin di luar masa rehat
Lewat pulang ke asrama
Lewat kembali ke kelas
Berkeliaran di koridor / tangga / pintu kelas semasa pertukaran waktu
Keluar kelas tanpa kebenaran
Masuk ke asrama pada waktu terlarang
Keluar ke tandas berkumpulan
(melebihi seorang)
Bergurau, berbual,membaca, menggunakan telefon bimbit, membuat bising dan menganggu ketenteraman para jemaah lain di masjid sekolah
( Pekeliling ikhtisas Bil 2/1991)

20
20
20
20
20
10
10

10
30
10

20


01/02/03
01/02/03
01/02/03
03
03
01/02/03
01/02/03

03
5
551
552
553
554
555

556






557

558
559
560
561

562
563

Tingkahlaku Kurang Sopan dan Biadab

Berkelakuan kasar terhadap guru
Berkelakuan kasar terhadap pengawas
Berkelakuan kasar terhadap murid
Berbahasa kesat
Menyimpan rokok/memiliki rokok/bahan tembakau
Menghisap rokok






Mengganggu pengajaran dan pembelajaran
( P & P )
Tidak menghormati guru
Tidak menghormati pengawas
Meminum minuman yang memabukkan
Bising di dalam kelas semasa P&P/semasa perhimpunan/semasa pertukaran kelas
Menjual rokok/bahan tembakau
Melawan arahan lisan/bertulis daripada guru

100
50
30
30
100

100






30

50
30
100
10

100
50

04/10
04/10
04/10
04/10
06/12

(Pekeliling Ikhtisas 4/97)
Pertama:Rotan 1 kali
Kedua:Rotan 2 kali
Ketiga:Rotan 3 kali
Keempat:Gantung sekolah (tidak lebih 14 hari)
Kelima:Buang sekolah




01/03
01/03

05/12
04/14
6
661
662

663

664
665
666
667

668

669
670
671

Tingkahlaku musnah/merbahaya

Merosakkan harta benda sekolah
Merosakkan harta benda pengetua/guru/ kakitangan sekolah
Merosakkan harta benda kantin sekolah/ koperasi sekolah
Merosakkan harta benda pelajar
Merosakkan harta benda asrama
Merosakkan pagar sekolah
Merosakkan kemudahan sukan sekolah dengan sengaja
Memandu kenderaan secara merbahaya/ membunyikan hon dalam kawasan sekolah
Bermain bahan berbahaya dalam makmal
Bermain mercun atau menyimpan mercun
Membuat sambungan wayar elektrik secara haram di kawasan sekolah

50
100

100

50
100
100
100

100

40
100
100

04/10/19
04/12/15

04/10/14

04/05/06
04/10/19
05/10/19
04/12/19
05/10(Tidak dibenarkan memandu di kawasan sekolah)
05/10
05/12/14
04/12/15
7
771
772
773
774

775

776
777

Tingkahlaku Tidak Jujur/Menipu

Menipu yang melibatkan wang
Menipu yang melibatkan kepercayaan
Tidak membuat latihan dalam kelas/ di rumah
Meniru/cuba menolong rakan meniru dalam peperiksaan/ujian sekolah
Memalsukan tandatangan pelajar lain/ibubapa/ penjaga/guru
Bercakap bohong/berbohong/menipu
Menggunakan nama pengetua/guru/pengawal/ sekolah/institusi lain bagi tujuan tidak baikuntuk kepentingan diri

50
30
30
50

100

20
100

04/09/10
01/02/03/10
04/09/10
04/09/10
(markah ujian/pepriksaan)
04/09/10

04/09/10
05/09/10
8
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895

Ponteng

Ponteng kelas
Ponteng sekolah
Ponteng perhimpunan
Ponteng kegiatan luar bilik darjah/ko-kurikulum
Ponteng ujian
Ponteng peperiksaan
Ponteng kelas tambahan
Ponteng PAFA
Ponteng amali
Ponteng aktiviti kelas/prep
Ponteng satu waktu solat fardu
Ponteng solat Jumaat
Ponteng aktiviti masjid
Ponteng kerja amal sekolah
Ponteng Asrama

20
50
20
50
50
50
50
50
50
50
50
50
50
50
50


Pernah kena yang warna hijau tu...
<----------
.





.
9
991
992

Tingkah laku Mengotori Sekolah

Membuang sampah sembarangan
Menconteng meja/dinding kelas/dewan/tandas/ perpustakaan/buku perpustakaan/buku teks dll.

10
50

08/04
03/04/19
10

1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008

1009

Tingkah laku Membawa Peralatan Elektronik

Membawa radio/pita kaset/walkman
Membawa piring VCD/pita video/tapes
Membawa “walkie-talkie”
Membawa “water-heater”
Membawa senjata mainan
Membawa mainan “pet-lover”
Membawa sebarang jenis permainan judi ke sekolah
Menggunakan telefon bimbit waktu persekolahan dan aktiviti rasmi persekolahan (Pekeliling Ikhtisas Bil 1/2006)
Membawa telefon bimbit ke sekolah semasa waktu persekolahan atau aktiviti rasmi persekolahan (Pekeliling Iktisas Bil 1/2006)


20
20
30
30
20
30
50

50


50



Pertama:03/10
Kedua:04/12
Ketiga:06/13/21
-sda-
-sda-
-sad-
-sda-

-sda-


-sda-
11

1101
1102
1103
1104
1105

Tingkah laku Membawa “Stationary” Yang Dilarang

Membawa dan menggunakan “liquid paper”
Pisau pemotong tajam
Gunting besar yang tajam tanpa izin guru
Pembaris besi tanpa izin guru
“key-chain” yang merbahaya cth: laser beam


10
20
20
20
20


01/21
03/21
01/21
03/21
01/21
12 

1201
1202


1203


1204


1205


1206

1207

1208

Salah laku serius (dirujuk terus kepada Pengarah Pendidikan Negeri dengan saranan buang sekolah)

Menyertai pertandingan ratu cantik
Membuat kenyataan akhbar tanpa kebenaran bertulis pengetua/Pengarah Pendidikan

Mencetak apa-apa bahan bercetak tanpa kebenaran bertulis pengetua/Pengarah Pendidikan

Melawat negara asing tanpa kebenaran bertulis pengetua/Pengarah Pendidikan atas nama sekolah

Terlibat dalam kegiatan politik/mengedar risalah politik di sekolah

Membakar kelas/harta benda sekolah

Mengeluarkan kenyataan perkauman

Menghina bangsa/agama orang lain/mencerca


100
100


100


100


100


100

100

100


14/16/17
14/16/17


14/16/17


14/16/17


14/16/17


14/15

14/16/17

14/16/17
13
1301
1302
1303


1304
1305


1306


1307


1308
1309



1310


1311

Hal-hal lain

Keluar sekolah/asrama tanpa kebenaran
Berada dalam kelas pada waktu rehat
Membawa dan bermain mercun dalam kelas/ tandas/kawasan sekolah

Bermain api dalam kelas
Membawa dan bermain kasut beroda /skate board dalam kawasan sekolah

Membeli makanan dan minuman di luar waktu rehat

Membawa majalah /buku cerita selain buku yang dibenarkan

Balik bermalam tanpa kebenaran
Mengganggu ketenteraman penghuni asrama dan orang lain seperti bising,meraung-raung dan lain-lain

Tidak mendapatkan tandatangan ibubapa/ penjaga semasa balik bermalam

Menggunakan telefon awam sebelum jam 0430 petang pada hari biasa (isnin-jumaat )

100
10
100


100
30


10


10


50
50



10


10


01/03
01/03
05/12/15/17


12/14/16
01/03/21


01/03


01/03/21


01/03
03


*Puan Google. 
Teacher Warning: Jangan sesekali buat kesalahan yang memaksa saya untuk demerit kamu, 
My Answer: Ada ke manusia yang tak pernah buat salah. *Baik punya jawapan. Cikgu korang mesti stuck kalau dengar jawapan macam ni..haha

Tindakan yang akan diambil:


Kod
Tindakan
01
Amaran pertama
01A
Ibubapa dipanggil
02
Amaran kedua
03
Mata demerit
04
Satu rotan + mata demerit
05
Dua rotan + mata demerit
06
Tiga rotan + mata demerit
08
Kerja amal atau mata demerit
09
Dihantar untuk sesi kaunseling
10
Surat amaran pertama kepada ibubapa / penjaga ,jika telah mengutip 30 atau lebih mata demerit.
11
Surat amaran kedua kepada ibubapa / penjaga digalak untuk datang berbincang dengan guru / pihak pentadbiran sekolah tentang perihal salah laku anak (mata demerit terkumpul 30-45)
12
Surat amaran ketiga dan ibubapa / penjaga dipanggil berjumpa dengan pihak pentadbiran sekolah jika pelajar telah mengutip 70 atau lebih mata demerit
13
Surat dihantar kepada ibubapa / penjaga jika anak mereka telah mengutip 85 mata atau lebih mata demerit.Ibubapa / penjaga perlu menandatangani Surat Perjanjian Berkelakuan Baik dengan pihak sekolah.Pelajar akan digantung persekolahan selama satu minggu.
14
Ibubapa / penjaga dipanggil lagi jika anak mereka telah mengutip 100 atau lebih mata demerit.Tindakan-tindakan berikut boleh diambil terhadap pelajar dan bergantung kepada keseriusan kesalahan pelajar. Pelajar digantung persekolahan selama dua minggu dan Buang asrama Samada Diberi peluang kali kedua dengan syarat-syarat yang lebih ketat,termasuk menandatangani Surat Perjanjian Berkelakuan Baik kali kedua dan terakhir serta dua rotan.
14A
Jika masih melanggar disiplin sekolah,pelajar dan ibubapa / penjaga telah dimaklumkan untuk berhenti sekolah secara sukarela dan mengambil Sijil Berhenti Sekolah.
14B
Surat Pertuduhan akan dihantar kepada ibubapa / penjaga setelah mesyuarat Jawatankuasa Disiplin Peringkat Sekolah diadakan.Pelajar berkenaan diberi tempoh 14 hari unmtuk menjawab surat pertuduhan tersebut.Sekiranya gagal menghantar jawapan dalam tempoh masa yang ditetapkan,pelajar berkenaan dianggap tidak mahu membela diri dan kesnya akan dipertimbangkan berasaskan kepada keterangan yang ada pada Jawatankuasa Disiplinb Pelajar Sekolah
14C
ATAU setelah menerima jawapan kepada Surat Pertuduhan Jawatankuasa Disiplin akan mengadakan mesyuarat untuk meneliti segala butir jawapan samada menerima atau nmenolak rayuan pelajar. Jika jawapan atau alasan terhadap setiap pertuduhan adalah munasabah dan relevan ,ahli Jawatankuasa Disiplin Sekolah akan mencadangkan tindakan lain yang sesuai dan wajar. Jika pelajar gagal memberikan jawapan dan alasan yang munasabah,kes pelajar akan dikemukakan kepada Jawatankuasa Disiplin Peringkat Bahagian dengan cadangan buang sekolah.
15
Dirujuk terus kepada pihak sekolah
16
Dirujuk terus kepada Jawatankuasa Pelajar Peringkat Bahagian Kuching (JKDPB) dan digantung selama dua minggu persekolahan atau sehingga menerima keputusan daripad JKDPB
17
Dirujuk terus kepada Jawatankuasa Pelajar Peringkat Negeri (JKDPN) / Pengarah Pendidikan Sarawak dan digantung selama dua minggu persekolahan atau sehingga menerima keputusan daripada JKDPN
18
Tertakluk kepada keputusan-keputusan lain yang di luar daripada tindakan-tindakan di atas
19
Ganti rugi
20
Tidak dibenarkan memandu kereta ke sekolah
21
Alat yang tidak dibenarkan dibawa ke sekolah akan dirampas dan tidak dikembalikan
*credit Incik Bos. eh,eh silap Encik Google.

Mungkin ada orang cakap "Ahh! Semua ini poyo!" Tapi nak buat macamana kan, saya sebagai pelajar wajib menurut arahan, perintah, undang-undang sekolah sejenak memijak tapak sekolah. haha. That's all nak story kat korang, sengaja melepaskan rasa bosan selepas menyiapkan kerja sekolah addmath. Linear Programming. Senang Beb! 'Poyolah kau ni'

2 comments:

Liza said...

mak aii banyaknyer....sk saye x de sume ni
fifah sk mana?

fifahsubuki said...

Haha...tula, dah sekolah kat situ, terima sajalah,,
smk doktor burhanuddin, taiping.