Sampel projek ADD MATH Bahagian B.

Alhamdulillah, sekali lagi Afifah dapat menaip untuk membantu teman tapi mesra blog menyiapkan projek Add Math yang dikatakan susah..haha! Sebenarnya, kepala masih lagi berdenyut-denyut disebabkan oleh kesihatan yang tidak memuaskan buat beberapa hari ini. Insya-Allah, Afifah akan menyiapkan entry ini untuk dipublish.!
Jawapan bagi Bahagian B.
Bahagian B anda perlu menyiapkan sepertimana sebuah folio yang kita pernah buat utk tingkatan 3 dulu. Ingat lagi tak? Folio Sejarah mahupun Geografi. 
1. Front page. 
Kerja Projek Matematik Tambahan 2013
Sekolah Menengah Kebangsaan Doktor Burhanuddin

~~logo sekolah maybe~~


Tajuk: Air Kotak
Nama Pelajar: Nur Afifah binti Ahmad Subuki
Tingkatan: 5 UKM 1
Nama Guru: Puan Ch'ng Pooh Khem
Tarikh Serahan: 6 Mei 2013

2. Isi kandungan. **yang ni lebih baik korang buat yg terakhir sekali sebab tak tahu berapa banyak muka surat kan..~
3. Pendahuluan.
Saya merupakan salah seorang pelajar tingkatan 5 yang mengambil matapelajaran Matematik Tambahan sebagai matapelajaran tambahan. Pada tahun ini, Sektor Pengurusan Akademik, Jabatan Pelajaran Negeri Perak telah menyediakan soalan. Projek ini boleh disiapkan secara berkumpulan ataupun individu, tetapi setiap pelajar perlu mengemukakan laporan bertulis secara individu.Setelah selesai menyiapkan Kerja Projek Matematik Tambahan ini, saya telah mendapat beberapa pengalaman yang berharga dan mampu:
-Untuk meningkatkan kemahiran berfikir.
-Untuk menggalakkan komunikasi matematik yang berkesan.  
-Untuk memahami bahasa matematik untuk menyatakan idea matematik yang lebih tepat.  
-Untuk meningkatkan daya pemikiran yang positif  terhadap matematik.  -Untuk mengembangkan pengetahuan matematik melalui penyelesaian masalah.  
-Untuk meningkatkan keyakinan pelajar.  
-Untuk melahirkan murid yang berupaya mengaplikasikan konsep dan kemahiran yang dipelajari dalam menyelesaikan masalah dengan berkesan.  -Untuk memupuk :
>Nilai intrinsik seperti kemas, sistematik, jitu dan lain-lain.
>Semangat bekerjasama dan toleransi.
>Semangat ingin mencuba dan tidak mudah putus asa.
-Untuk menjadikan suansana pembelajaran lebih seronok, mencabar, berguna dan bermakna.

4. Penyelesaian masalah. **merungkai serba sedikit masalah yang anda hadapi sebelum dan semasa melaksanakan kehendak tugasan, sebaiknya tidak semua, serba sedikit sahaja. ~Ahli kumpulan Afifah belum sempat menyiapkan bahagian ini. Sorry for this.
5. Penyelesaian masalah bagi soalan (a)
~Anda dikehendaki mencari dan mencatatkan lima jenis air kotak yang berlainan jenama, harga dan saiz. Seterusnya mencatatkannya di dalam jadual.
Jenama
Harga
Isipadu
Kandungan nutrisi 





Setiap hidangan
Setiap 100 ml
A

110
Karbohidrat
bla/…

B

125
Jumlah gula
bla/..

C

200
bla/..


D

250



E

1000




6. Penyelesaian bagi soalan (b)
Formula: ingat semula ya!
Jenama
I2014
P2013
A
125
1.50
 P2014 = (120 X 1.5)÷100
 P2014 = RM1.88                             
 RM1.88 Χ 24
 = RM45.00
B
80
1.20
 P2014 = (80 X 1.2)÷100
 P2014 = RM0.96                                
 RM0.96 X 24
 =RM23.04
C
110
1.80
 P2014 = (110 X 1.8)÷100
P2014 = RM1.98                               
 RM1.98 X 24
 =RM47.52
D
150

2.00
P2014 = (150 X 2.0)÷100   
P2014  = RM3.00                                 
 RM3.00 X 24
 =RM72.00
E
100


2.50
P2014 = (100 X 2.5)÷100
P2014 = RM2.50                            
 RM2.50 X 24
 =RM60.00

7. Penyelesaian bagi soalan (c)
Langkah satu.
2C + D =360-90-42-60
          =168
          =168/3

C= 2 x 56
D= 56

Langkah kedua.
Kira indeks gubahan.
***

Sekian untuk bahagian B. Minta maaf kalau serabut. Wassalam.
***TAMBAHAN
Pengenalan.
Saya _______________telah berusaha bersungguh-sungguh untuk menyiapkan satu kerja kursus Matematik Tambahan bagi tahun 2013. Dalam projek ini, kami telah meneroka pemikiran matematik di sebalik reka bentuk pembungkusan minuman kotak. Kami telah melakukan pelbagai kerja tangan seperti membentuk konjektur, menyukat kotak minuman, menghitung dan membuat penaakulan melalui projek ini.
Berdasarkan kerja kursus ini, kami telah mempelajari banyak nilai murni. Contohnya, nyatakan antara nilai murni yg wujud~
Kesimpulannya, kerja kursus ini banyak memberi manfaat kepada kami. Untuk menyiapkan kerja kursus ini juga tidak memakan masa yang lama lebih-lebih lagi dengan bantuan guru Matematik Tambahan kami Puan Ch’ng Pooh Khem.

         




23 comments:

Liza said...

teman tapi mesra? haha;)

fifahsubuki said...

haha..yela, tak kenal tapi selalu blogwalking dari satu blog ke blog lain macam jiran sebelah saja..

MasAyu said...

awak gune formula yg mne ea utk kire indeks harga 2014 ? :)

fifahsubuki said...

Formula yang Index darab Price, bahagi 100.

Lionel Sam said...

indeks gubahan tu buat macam mana?

Wawa Alvonzo said...

chop2 .. pendahuluan and pengenalan lain-lain ke ?

fifahsubuki said...

pendahuluan tu macam apa yg kita dapat stlah buat projek nie, pengenalan tentang sejarah matematik ke.. lebih baik letak dua-dua

Kakurin said...

Macam mne nk bincangkan yg Best buy itu? sye sudah buat yang kotak2 tu... cume tinggal nk bincangkannye sahaja..

fifahsubuki said...

harga yg pling murah, berkualiti, kandungan vitamin yg baik utk kesihatan dan lain2..

nichole anne said...

thanks for ur publish.. it's very useful...

Fahmi Kamaruddin said...

Syukran jazilan,,, sangat membantu

Syafiqa Athirah said...

Salam , Fifah :) Ermm, gambar 5 kotak air minuman yg dh cari tuu nk kena ada jugak ke?

4ulatulatcomel said...

assalamualaikum , sory ganggu , saya nak tanya jadual tu , yang setiap hidangan n setiap 100 ml tu untuk apa ?

Muhammad Muis said...

Afifah ...sory kacau !! aku nak tanya skit !!! kandungan nutrisi tu x kan dia nak salah satu ja ?? ataupun di nak suma yg ada ???

FAiz onlyy said...

Afifah..nak tanye nie..yang penyelesaian masalah nak letak ape je..Harap kerjasama :)

ilhamie96 said...

aa untuk yg B tuh...mcm mna dpat p2013...x pham..

ilhamie96 said...

cmne nk kira composite index?

fifahsubuki said...

@Syafiqa Athirah, nak letak pun boleh, takmau pun takpe,,

fifahsubuki said...

@4ulatulatcomel, untuk kandungan nutrisi.

fifahsubuki said...

@Muhammad Muis, semua kena ada. :]

fifahsubuki said...

@FAiz onlyy, contohnya:
1. Lemah dalam seni kolaj.
2.Penggunaan Microsoft Excel.

Huraian:....

efaemenuele leytto ™ ✔ said...
This comment has been removed by the author.
abu mohd said...

indek gubahan cam mnew???